Učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov - poklic

Učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov

Učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov ter otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo je zadolžen za izobraževanje, vzgojo in rehabilitacijo govora ter poslušanja.

Vse o poklicu

Vse o poklicu

Kakšna dela običajno opravlja učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov ter otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo?

Učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo prilagaja program izobraževanja, vzgoje, rehabilitacije in usposabljanja glede na individualne potrebe posameznikov. Na podlagi učnega načrta in njihovega razvoja pripravi letni načrt dela. Pri tem se posvetuje in povezuje z drugimi strokovnimi sodelavci in zdravstvenimi zavodi. Razvoj in potrebe naglušnih in gluhih otrok ter mladostnikov natančno dokumentira, o delovnem procesu poroča staršem ali skrbnikom. Ko izvaja rehabilitacijske, vzgojne in izobraževalne dejavnosti, uporablja različne didaktične in tehnične pripomočke.

 

Svoje strokovno znanje nenehno izpopolnjuje in sledi novostim. Zadolžen je tudi za usposabljanje drugih delavcev, ki delajo z naglušnimi in gluhimi otroki in mladostniki.

Kakšni so delovni pripomočki

Pri delu uporablja pedagoške in didaktične pripomočke in druga učna sredstva, kot so strokovna literatura, učbeniki, delovni zvezki, tabla, televizija, projektor in računalnik. Pomemben pripomoček so različne elektroakustične naprave, namenjene delu z gluhimi in naglušnimi. Učni proces izvaja v skladu z zakonodajo in učnim načrtom, ki je prilagojen potrebam posameznika.

Kakšni so izdelki in storitve?

Učitelj gluhih, naglušnih otrok ter mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo izvaja izobraževalni, vzgojni in rehabilitacijski program, katerega namen je voditi posameznike do uspešno zaključenega šolanja in nuditi pomoč pri integraciji v družbo.

Kakšen tip človeka je najbolj ustrezen za poklic učitelja gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov ter otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo?

Posameznik, ki opravlja ta poklic, mora imeti ustrezno strokovno znanje s področja dela z gluhimi in naglušnimi posamezniki. Imeti mora smisel za delo z ljudmi in močno razvito empatijo. Biti mora prilagodljiv, odgovoren, vesten in samoiniciativen. Zmožen je dela v skupini, pri izvajanju dejavnosti se posvetuje s starši, skrbniki, zdravstvenimi strokovnjaki in drugimi strokovnimi sodelavci.

Poklic - učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov

Potrebna izobrazba,

znanja in veščine

Kakšne so poklicne nevarnosti pri delu?

Delo je psihično in fizično zahtevno, zato lahko pride do preobremenjenosti. Učitelj mora pri delu pravilno skrbeti za svoj govorni aparat.

Kakšna je predvidena izobrazba za poklic učitelja gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov ter otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo?

Posameznik pridobi ustrezno izobrazbo na Pedagoški fakulteti, smer defektologija za osebe z motnjami sluha in logopedije (surdologopedija). Pred vpisom na študijski program, mora kandidat opraviti preizkus iz poznavanja verbalnih in neverbalnih načinov komunikacije. Zahteva se znanje slovenskega znakovnega jezika, ki ga lahko posameznik pridobi tudi na tečajih, ki jih izvajajo slovenska društva gluhih in naglušnih.

Kakšna znanja in spretnosti potrebuje za opravljanje svojega dela?

Opravljanje poklica zahteva veliko strokovnega znanja in drugih spretnosti. Poleg končane visokošolske ali univerzitetne izobrazbe z ustreznega področja, se zahteva še opravljen strokovni izpit in znanje iz slovenskega znakovnega jezika. Posameznik mora za opravljanje poklica imeti poglobljeno znanje s področja defektologije, surdopedagogike in didaktike. Poznati mora temelje etike, sociologije, psihologije, specialne pedagogike, človeške anatomije, psihopatologije, genetike, fiziologije in diagnostike. Poznati in razumeti mora kulturo in način življenja gluhih ter naglušnih oseb in skrbeti za njihovo zaščito v skladu z zakonodajo. Zahteva se tudi poglobljeno znanje o elektroakustičnih in računalniških napravah ter drugih pripomočkih, ki se uporabljajo v rehabilitaciji gluhih in naglušnih oseb.

Kakšne so potrebne psihofizične sposobnosti?

Za opravljanje poklica se zahteva dobra psihofizična kondicija in zdrav govorni aparat. Posameznik, ki opravlja poklic učitelja gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov, mora imeti dobro razvite verbalne in neverbalne komunikacijske spretnosti. Biti mora dober opazovalec, ki zna v danih situacijah ustrezno in hitro odreagirati. Zaželena je velika mera samostojnosti, iznajdljivosti in potrpljenja.

Kje se lahko zaposli učitelj gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov ter otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo?

Zaposli se lahko v centrih in zavodih, ki izvajajo rehabilitacijske in izobraževalne dejavnosti. Dela lahko kot predšolski, osnovnošolski, srednješolski ali vrtčevski učitelj gluhih in naglušnih posameznikov in skupin. Delo lahko opravlja tudi na terenu (kot mobilni surdopedagog).

Kakšna so delovna področja učitelja gluhih in naglušnih otrok in mladostnikov ter otrok in mladostnikov z govorno-jezikovno motnjo?

Posameznik delovni proces prilagaja glede na motnje otrok in mladostnikov. Dela z osebami, ki imajo diagnosticirano izgubo sluha s pomanjkanjem govorno-jezikovnih sposobnosti, z osebami, kjer je izguba sluha povezana tudi z vedenjskimi motnjami in z osebami, ki imajo jezikovno-govorne motnje. Zaposlen je večinoma v različnih rehabilitacijskih in izobraževalnih centrih ter zavodih za gluhe in naglušne otroke ter mladostnike.

Kakšne so razmere za delo?

Delo večinoma poteka v zaprtih prostorih z umetno svetlobo. Nekatere dejavnosti učitelj izvaja tudi na prostem (ekskurzije, šola v naravi itd.). Delo poteka v različnih izmenah, včasih tudi zvečer, ponoči, ob vikendih in praznikih. Poklic je povezan z nenehnim psihofizičnim naporom, posamezniki so izpostavljeni stresnim situacijam.

Kakšne so možnosti zaposlovanja?

S katero fakulteto lahko pridobim izobrazbo za opravljanje poklica?

Pedagoška fakulteta, smer defektologija za osebe z motnjami sluha in logopedija.